مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات
مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات

رونمایی از ربات‌های مار، پدافند، هگزاپاد وچندضلعی محققان واحد علوم و تحقیقات

در سومین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی از جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در ساختمان کتابخانه مرکزی رونمایی شد.

در غرفه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشی این واحد همچون قاب میکرومدل شیشه‌ای، میکرو مدل شیشه بستر سه بعدی و دو بعدی، محیط متخلخل شکافدار مصنوعی، طراحی و ساخت مغزه با خصوصیات قابل کنترل، دستگاه پرتابل مسگری، پرنده (پهباد) بدون سرنشین طرلان، دستگاه پکیج تصفیه پسابهای صنعتی و ربات‌های مار، پدافند، هگزاپاد و چند ضلعی، دستگاه تست ضریب اصطکاک کفش و سطح، طراحی و ساخت سیستم‌های داوری الکترونیکی برای مسابقات شنا، طراحی و ساخت سیستم تست غیرمخرب تجهیزات ورزشی فلزی و ...اشاره کرد.  بر اساس این گزارش‌، کاربرد قاب میکرومدل شیشه ای به عنوان نگه دارنده میکرومدل‌های شیشه ای در بحث آزمایشات نفتی، میکرو سیالات و ... است، دستگاه میکرو مدل شیشه بستر سه بعدی در بررسی مکان جبهه سیال تزریقی در زمان‌های مختلف آزمایش، نقش نیروی ثقل، محاسبه بازده سطحی و عمودی، مشاهده دیداری پدیده آشام و تخلیه و غیره مورد استفاده دارد و میکرومدل‌های شیشه بستر دو بعدی نیز در مشاهده جریان سیال در فضای حفره در بحث تغییر در ترشوندگی، رسوب آسفالتین و غیره کاربرد دارد.

 

دستگاه محیط متخلل شکافدار مصنوعی نیز برای بررسی و مقایسه نیروهای فعال در مخازن ترکدار از جمله آشام و تخلیه استفاده می‌شود. همچنین کاربرد دیگر این دستگاه در بررسی متقابل بین بلوکها، بهینه سازی عدد مویینگی طی فرآیند سیلابزنی مواد فعال سطحی در مخازن ترکدار است.

 

با توجه به پرهزینه بودن چگونگی تهیه مغزه‌های مخزنی، جهت انجام مطالعه ریشه‌ای و اساسی پارامترهای تأثیرگذار روی میزان بازیافت نیاز به مغزه‌هایی با خصوصیات مشابه، ارزان قیمت و در دسترس است که بر همین اساس محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به طراحی و ساخت مغزه‌ای با خصوصیات قابل کنترل کرده است، این مغزه که به عنوان جایگزین مناسب برای مغزه‌های طبیعی و تهیه شده از بیرون زدگی سنگ مخزن است، از دستاوردهای ارائه شده در این دوره از جشنواره فرهیختگان است.

 

از دیگر دستاوردهای ارائه شده در این جشنواره ربات‌های مار، پدافند، هگزاپاد و چندضلعی است که ربات پدافند قادر به پوشش دادن تمامی نقاط فضا است و در پرتاب موشک، حمل رادار و انرژی‌های پاک به منظور حرکت سلول خورشیدی کاربرد دارد، ربات هگزاپاد که نمونه مشابه‌ای ندارد در حرکت دادن ماهواره به کار می‌رود، ربات مار برای ورود به محل‌های صعب الورود طراحی شده و جهت آنالیز محیط طراحی و ارائه شده است، ربات چندضلعی در صنعت پتروشیمی در مخازن نفتی که دارای سطح مقطع مشخصی نیستند، به منظور شناسایی پوسیدگی و نشت یابی کاربرد دارد.

 

همچنین دستگاه پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی با تکنولوژی نانو توسط مسعود بارانی، فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی دکتر بازگیر، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این دستگاه از دوقسمت شیمیایی و فیزیکی ساخته شده است که قسمت شیمیایی آن بر پایه نانو ذره است.

 

این دستگاه با مواد مختلف تست شده و دارای مزیت‌هایی همچون صرفه جویی در زمان و هزینه، تصفیه تمام پساب‌های صنعتی، بالا بودن بازده، بالا بودن سرعت، اختصاص فضایی محدود برای قرار دادن آن، صرفه جویی در آب و هدر نرفتن آب مصرفی است.

 

این دستگاه در هر ساعت تا پنج متر مکعب را می‌تواند تصفیه کند و در اکثر کارخانه‌های ایران نیز به صورت پژوهشی مورد استفاده قرار گرفته است. این دستگاه هیچ نمونه خارجی و داخلی ندارد.

 

طراحی ماکت استادیوم فوتبال در مجاورت مجموعه ورزشی فتح واحد علوم و تحقیقات توسط نیلوفر رهنما، شقایق شاهی و مهندس دهبان از گروه مهندسی ورزش این واحد صورت گرفت؛ این طراحی بر اساس آخرین استانداردها و توصیه‌های فیفا، دارای ظرفیت 3000 نفر، ایجاد فضای کمپ تمرینی برای تیم‌های ملی، باشگاهی و خارجی، زمین چمن طبیعی با بذر اسپرت و نوع آبیاری اتوماتیک، سقف تماشاگر فایبرگلاس، نور پردازی 500 لوکس با 4 تا 8 آرایه نوری است.

 

در بخش دیگری از این نمایشگاه طراحی و ساخت سیستم‌های داوری الکترونیکی برای مسابقات شنا به همت گروه مهندسی ورزش این واحد در تیمی متشکل از سارا شیخ، دکتر رضا سارنگ و مهندس جلالیاندر معرض نمایش قرار دارد. این طراحی خطای کمتری نسبت به رکوردگیری دستی، تعیین رکوردگیری شناگران در هر رفت و برگشت برای ماده‌های مختلف شنا را داراست و برای اولین بار در ایران صورت گرفته است.

 

طراحی و ساخت سیستم تست غیر مخرب تجهیزات ورزشی فلزی بر اساس آزمون جریان گردابی از گروه مهندسی ورزش شامل عاطفه جواهری پور و دکتر مجید پولادیان از دیگر دستاوردهای پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در این جشنواره است.

 

امکان کنترل کیفیت محصول در حین تولید، امکان بازرسی قطعات در سرویس و نگهداری، سرعت بالا در تست، امکان کشف موقعیت، عدم وارد کردن آسیب به قطعه در هنگام تست، امکان ذخیره کردن نتایج آزمون برای تفسیر و بررسی مجدد و.... از مزایای آزمون جریان گردابی است.

 

طراحی و ساخت دستگاه چرخونک مسگری پرتابل توسط گروه مهندسی ورزش این واحد به همت محمد حسین اعرابی، دکتر رضا سارنگ و محسن افشار از دیگر دستاوردهای واحد علوم و تحقیقات است که دارای کاربردهایی همچون تقویت قوای جسمانی و بالا بردن تمرکز، محرک مناسب برای سیستم قلبی و عروقی، عامل مهم در افزایش انرژی و تقویت عضلات و مفاصل است.

 

طراحی و ساخت کفپوش‌های ورزشی بر پایه زیر ساخت گرانول لاستیک و روکش پلی یورتان که به همت فاطمه داوود آبادی و دکتر رضا سارنگ از گروه مهندسی ورزش واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته، دارای کاربردهایی همچون تست خواص مکانیکی و مقایسه با استاندارد DIN 18032:2، ارائه کم نقص‌ترین روش اجرا، ایجاد سطحی کاملا یکنواخت در برگشت توپ، اصطکاک استاندارد، لایه بیرونی مقاوم به سایش، استفاده از ساختار گرانولی است.

نظرات 1 + ارسال نظر
***singertalent*** پنج‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:49 ق.ظ http://ontalent.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز
اگه اهل رقابت هستی بیا!
اگه فک میکنی استعداد تو خوانندگی داری بیا و مسابقه بده و جایزه بگیر.
ما یه سایت طراحی کردیم و قصد داریم توش کلی مسابقه با کلی جایزه قرار بدیم، فعلا هم مسابقه¬ی خوانندگی رو راه اندازی کردیم.
اگه تو خوانندگی استعداد داری، این شانس بزرگ رو از دست نده و اگه نداری هم لطفا به سایتمون سر بزن و ما رو از پیشنهاداتت محروم نساز.
راستی ما تا مدت محدودی تخفیفم داریم و اگه دوستاتو خبر کنی هم تخفیفا رو گرفتی هم تو گروه دوستات میتونی مسابقه بدی.
http://ontalent.mihanblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد