مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات
مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات

اسامی رشته‌های اولویت‌دار کشور اعلام شد/تقسیم‌بندی رشته‌های مهم

دکتر ابوالفضل حسنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اعلام این خبر، گفت: اولویت‌های تعیین شده به ترتیب در سه سطح الف، ب و ج تبیین شده‌اند.

وی افزود:‌منظور از این نوع دسته‌بندی، تفاوت شکل و میزان تخصیص منابع اعم از مالی و انسانی و توجه ویژه مدیران و مسوولان است، به این معنا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویت‌ها نیازمند توجه، هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیرت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسنی اولویت‌رشته‌ها را به ترتیب در سه سطح الف، ب، ج به شرح زیر اعلام کرد:‌

اولویت‌های الف

اولویت‌های الف

فناوری: فناوری‌ هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری هسته‌ای، فناوری‌های نانو و میکرو، فناوری‌های نفت و گاز، فناوری زیستی، فناوری‌های زیست محیطی، فناوری‌های نرم و فرهنگی.

علوم پایه و کاربردی: ماده چگال، سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، گیاهان دارویی، بازیافت و تبدیل انرژی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، رمزنگاری و کدگذاری.

علوم انسانی و معارف اسلامی: مطالعات قرآن و حدیث، کلام اسلامی، فقه تخصصی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی، فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت‌ اسلامی، فلسفه ولایت و امامت، اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی، سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ، زبان و ادب فارسی به عنوان زبان علم.

سلامت: سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تاکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی.

هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهای اسلامی ایرانی، هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فیلم و سینما، رسانه‌های مجازی با تاکید بر انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، موسیقی سنتی و بومی ایران، ادبیات، شعر و داستان‌نویسی، طراحی هنر ایرانی اسلامی.

اولویت‌های ب

فناوری: لیزر، فوتونیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، مکاترونیک، اتوماسیون و روباتیک، نیم‌رساناها، کشتی‌سازی، مواد نوترکیب، پلیمرها، حفظ و احیای ذخایر ژنتیک، اکتشاف و استخراج مواد معدنی، پیش‌بینی و مقابله با زلزله و سیل، پدافند غیرعامل.

علوم پایه و کاربردی: ژئوفیزیک، ایمنی زیستی، بیو انفورماتیک، اپتیک، فیزیک انرژی‌های بالا و ذرات بنیادی، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومی، نجوم و کیهان‌شناسی، فیزیک اتمی و شتابگرها، علوم ژنتیک، علوم شناختی و رفتاری، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی، توپولوژی.

علوم انسانی و معارف اسلامی: اخلاق اسلامی و مطالعات بین رشته‌ای آن، الهیات، عرفان اسلامی، فلسفه، غرب شناسی انتقادی، کارآفرینی و مهارت‌افزایی، تاریخ اسلام، ایران و انقلاب اسلامی، مطالعات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی، تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلامی و ایرانی)، جغرافیای سیاسی.

سلامت: داروهای جدید و نوترکیب، مدیریت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتی، تجهیزات پزشکی، سلولی و مولکولی، ژن درمانی، فرآورده‌های بیولوژیک، فناوری تغذیه‌ای.

هنر: مطالعات انتقادی هنر مدرن، مطالعات تطبیقی حوزه‌های هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، مباحث میان رشته‌ای هنر و شاخه‌های علوم با تاکید بر نگاه اسلامی.

اولویت‌های ج

فناوری: اپتو الکترونیک، کاتالیست‌ها، مهندسی پزشکی، آلیاژ‌های فلزی، مواد مغناطیسی، سازه‌های دریایی، حمل‌ ونقل ریلی، ایمنی حمل و نقل، ترافیک و شهرسازی، مصالح ساختمانی سبک و مقاوم، احیا و بهره‌برداری مراتع و جنگل‌ها، فناوری‌های بومی.

علوم پایه و کاربردی: جبر و ریاضیات غیرخطی، ریاضیات گسسته و ترکیباتی، آنالیز تابعی و همساز، سیستم‌های دینامیکی و احتمال،‌ کنترل و بهینه‌سازی، زیست ریاضی، پلاسما، بیوفیزیک، فیزیک سیستم‌های پیچیده، بیوشیمی، شیمی سبز، مواد سیلیکونی، تکتونیک و زمین‌شناسی مهندسی، فرآوری و استحصال و تلخیص مواد آلی و معدنی، مخاطرات زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی، تنش‌های زیستی و غیر زیستی، تولید ارقام و گونه‌های مناسب با بهره‌برداری از تنوع زیستی، بهینه‌سازی الگوی کشت منطقه‌ای، جامعه‌شناسی زیستی.

سلامت: علوم میان رشته‌ای بین علوم پایه با علوم بالینی، مقابله با انواع اعتیاد، ایمنی غذایی، امنیت غذایی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد