مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات
مای ربات

مای ربات

آموزش رباتیک و مکاترونیک و ساخت ربات

ترفندی ساده برای آموزش ربات ها بدون استفاده از برنامه نویسی

 

دنیای ربات ها دنیای عجیبی است. با وجود تمامی پیشرفت ها و تنوع طراحی هنوز هم ربات ها همانند کامپیوتر ها مجبور هستند دقیقا همان فرایند منطقی و برنامه ای را که برایشان نوشته شده است طی کرده و براساس آن کاری انجام دهند.

اما تصورش را بکنید اگر ربات هایی وجود داشته باشند که همانند کودکان قابل آموزش دادن باشند، می توانند کارهای متنوع و زیادی را پا به پای انسان ها انجام دهند.

خانوم کاکمک یک محقق از دانشکده جورجیا، فرصت تابستانه خود را به طراحی یک سیستم رابط ساده که کاربر بتواند از ربات کارهایی را با فرمان های صوتی و شفاهی درخواست کند طراحی کرده است.

این سیستم به گونه ای طراحی شده که احتیاج به زبان خاصی از برنامه نویسی ندارد. تنها کافی است از ربات های انسان گونه ای شبیه PR2 خواسته شود تا فرمان هایی شفاهی و زبانی را در مورد حرکت دادن بازو ها، دست ها و حتی پاهایش را دنبال کند. نتیجه انجام آن فرمان ها، کاری است که انسان ها نیز آن را انجام می دهند.

 

این محقق از 15 مرد و 15 زن بین سنین 19 تا 70 سال خواست تا به این شیوه آموزش هایی را به ربات PR2 بدهند و از او بخواهند تا کاری را انجام دهند. نتیجه این آزمایشات نشان داد که ربات ها به آسانی تنها از طریق انجام فرمان های فلوچارت گونه برای مثال داروها را از کابینت بیرون بیاورند، تی شرتی را تا بزنند و...

شاید این کارها به نظر برای ما بسیار ساده بیایند اما طی کردن فرایند منطقی آن برای یک ربات که ذاتا مانند انسان قابل آموزش نیست بسیار پیچیده و مهم است. استفاده از این روش به این معنی نیست که آموزش های مصور و فرامین صوتی قرار است جایگزین زبان های برنامه نویسی ربات ها شوند. از آنجا که ربات ها نیاز به داشتن درجه ای از درک منطقی جهان اطراف ما دارند پس استفاده از زبان های برنامه نویسی بهترین انتخاب در این زمینه محسوب می شوند. اما با کمک سیستم های واسطی نظیر فرمان پذیری صوتی می توان انعطاف پذیری آنها را در انجام امور مختلف بالا برد.

پتانسیل اصلی سیستم طراحی شده خانم کاکمک به این گونه است که حجم زیادی از اطلاعات بین ربات های مختلف به اشتراک گذاشته می شود تا در نهایت ربات شما می تواند یک روال منطقی مانند تا زدن یک لباس، گذاشتن ظروف کثیف در سینک ظرف شویی و یا هر عمل دیگری را آموزش دیده و به راحتی انجام دهد.

این سیستم طراحی شده می تواند انحصار طلبی افراد و حتی وسایل را در انجام برخی از امور بشکند و ربات ها را به خدمتکاران دوست داشتنی خانه ها در انجام امور خانه و آشپزخانه تبدیل کند تا انسانها طعم زندگی رباتیزه شده را عمیق تر بچشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد